• יפית בן מרדכי

פירות יבשים

לפירות יבשים חיי מדף ארוכים מאוד ביחס לפירות טריים, ולכן הם מהווים חלופה לפירות מחוץ לעונה, כך ניתן ליהנות בכל מקום, במשך כל השנה ובכל העונות כמעט מכל פרי שהוא. רגע לפני שט"ו בשבט מגיע וסוחף אותנו לחגיגת פירות יבשים, כדאי לדעת כמה דברים על הפירות והאגוזים שאנו כה אוהבים.


פירות יבשים הם פירות שיובשו באופן טבעי או באמצעות מיכון. בתהליך הייבוש, הפרי מאבד מים רבים, מצטמק ומאבד את רוב משקלו המקורי. ריכוז הסוכר בפרי היבש גבוה יותר ולכן גם טעמו דומיננטי יותר בהשוואה לפרי טרי, וכן מרבית הוויטמין C שהיה בו הולך לאיבוד. לפירות יבשים תכולת מינרלים גבוהה: משמש יבש עשיר בברזל, תמר עשיר באשלגן), הם עתירים בסיבים תזונתיים וצריכתם במקביל לשתיים מים מסייעת בהסדרת תנועתיות מעי, במידה וזו עצלה. יש הבדל בריאותי ואף קלורי בין פירות יבשים טבעיים (כדוגמת תמרים, המתייבשים על העץ כחלק מהתליך ההבשלה הטבעי שלהם, פירות יבשים שעוברים ייבוש עצמי בבית ופירות יבשים אורגניים) לבין פירות המיובשים באופן תעשייתי ועל זה ארחיב בהמשך.


רגע יפית, מאיפה בכלל הכל התחיל? ובכן ידידיי, טכניקת ייבוש הפירות התפתחה בעת העתיקה, כשלא היו אמצעי קירור. הפירות יובשו באמצעות השמש לאורך זמן רב. זו היתה הדרך היחידה בה יכלו הסוחרים למנוע את ריקבון הפרי, להעביר את פלאי מרכולתם על פני יבשות וימים, ולהציע פירות הגדלים בארצות מרוחקות.


בימינו, מרבית הפירות היבשים מיובשים בתהליכים תעשייתים בהם מעורבת יד אדם, החל מייבוש באמצעות הפעלת תנורים בחום נמוך לזמן ממושך, דרך הוספת סולפיטים לזירוז תהליכי הייבוש והארכת חיי המדף של הפרי וכלה בהוספת חומרי זיגוג והמתקה נוספת – להקניית מראה וצבע אטרקטיבי יותר לפרי שימשכו את עין הצרכן, שכן לפרי המיובש יש צבע כהה ולא מושך (הסתכלו על הצבע של משמש מיובש אורגני אל מול משמש מיובש לא אורגני).

לזירוז הליכי הייבוש והארכת חיי המדף של הפרי, משתמשים בחומרים משמרים ונגזרות סולפיטים: דו תחמוצת הגופרית ( (E220) - היא נגזרת גופרית המוספת לתיקון צבעו של הפרי ולהענקת חיי מדף ארוכים יותר לפרי המיובש, העלולה לגרום בעיות לבעלי רגישות במערכת הנשימה, כגון: אסתמה. חומר הזיגוג (E905) - המוסף לפירות יבשים שיש עניין בהדגשת צבעם הבהיר המושך את העין (צימוקים מזנים צהובים, משמשים), הינו תוצר תעשיית הנפט מהווה גורם סיכון להתפתחות סרטן הקיבה. בחלק מהפירות, הייבוש כולל המתקה נוספת כגון: ציפוי בשכבה עבה של סוכר לבן (אננס ופפאיה) והוספת מי סוכר לשיפור הברק והגדלת המשקל (משמשים, תמרים) - תהליכים ההופכים את הפירות היבשים לממתקים עתירי קלוריות במסווה של מזון בריאות.

בשונה מהפירות שמיובשים באופן מסחרי, פירות יבשים אורגנים מיובשים על גבי יריעות שחורות בשמש או באמצעות מאווררי ענק המפיקים אוויר חם. הם גדלים ללא שימוש בדשנים ובחומרי הדברה ובמהלך ייבושם אין שימוש בזרזי ייבוש ובתוספות (שימור, טעם וזיגוג) ולכן הם מומלצים לצריכה על פני הפירות היבשים הקונבנציונלים. ניתן גם לנסות לייבש לבד בשמש או להעזר במכשיר ביתי לייבוש פירות. במידה שהחלטתם ללכת על אופציית ההכנה הביתית, קחו בחשבון שישנם פירות שניתן "לתקן" את צבעם על ידי הוספת מיץ לימון העשיר בוויטמין C לפני ייבושם.


ועכשיו בוא נדבר רגע על המספרים, כמה בעצם זה עולה לנו בהיבט הקלורי?


מצד ימין ומצד שמאל יש כמות דומה של קלוריות. ללא ספק, הצד השמאלי בגרסתו האורגנית יותר בריא. עם זאת, המזון שאנו אוכלים צריך גם לספק אותנו ולא רק למלא צורך פיזיולוגי. ועכשיו, כשאתם יודעים שאפשר כך ואפשר גם אחרת - מה תעדיפו לאכול?


תזונטיפים:

  • אכילת פירות מיובשים עשויה למנוע מצבי עצירות. לדוגמה, ארוחת בוקר שתכלול שזיף מיובש בשילוב עם יוגורט וגרנולה, תסייע לתנועתיות מעי ולהסדרת ההתרוקנות בשירותים.

  • שילוב אכילת יוגורט או אגוזים ביחד עם פרי טרי או מיובש מסייעת בהורדת האינדקס הגליקמי של הפרי, ובכך תמתן את קצב עליית הסוכר בדם ותאריך את רמות השובע.

  • שילוב פרי מיובש בתבשיל עשוי לסייע בהפחתת התשוקה למתוק בסוף הארוחה.

  • מחית מחית תפוחי עץ יכולה לשמש כתחליף לחלק מכמות השמן בעוגות בחושות. למשל כשמומלץ לשים כוס שמן במתכון, שימו 1/2 כוס שמן ו- 1/2 כוס מחית תפוחים. המחית תורמת ליצירת מרקם רך וטעים, ומאפשרת ליהנות מעוגה מופחתת בקלוריות.

ניתן להנות מפירות יבשים במגוון דרכים: כחטיף, כתוספת לגרנולה, יוגורט, בעוגות והדרך האהובה עליי היא עוגת ט"ו בשבט - מוזמנים לנסותה ולכתוב לי מה דעתכם.

מה הוא הפרי היבש האהוב עליכם? האם תעדיפו קראסון שוקולד אחד או מגוון פירות יבשים? השיבו לי את בתגובות שלמטה. אני סקרנית לקרוא מה אתם אוהבים.

נתרמתם מהכתבה שלי? סמנו לי בלב לכתבה ושתפו אותה בפייסבוק ובוואטסאפ עם החברים שלכם.


חג אילנות שמח!

יפית.



224 צפיות

למתכונים הסודיים של יפית

לקביעת יעוץ

YouTube

:תעקבו אחרי ברשתות החברתיות

מדיה

אני יפית בן מרדכי, דיאטנית קלינית, ומאמינה גדולה ב"והיו מזונותיך לרפואתיך" - האוכל שאנו אוכלים והשפעותיו על גוף האדם מאז ומעולם ריתקו אותי.
מדע התזונה חי, נושם ומתפתח. בד בבד, מה שטוב ובריא לאחד לא בהכרח נכון לאחר. הגוף שלנו תמיד מאותת לנו אם האוכל שאנו אוכלים טוב או לא טוב לנו, השאלה היא האם יודעים לזהות את הסימנים האלו. בתהליך מובנה אעזור לך לזהות את סימני האזעקה של גופך למזונות שלא נכונים עבורך, לאזן מצבי מחלה, לפתור עצירויות, להרגיש יותר אנרגיה על פני היום ולהכיר את התזונה המיטבית עבור גופך. במקום לחשוב "ממחר דיאטה!" בואי ונתחיל לעבוד ביחד עוד היום

!נעים להכיר
  • YouTube Social  Icon
  • Instagram Social Icon
  • Facebook Social Icon
FACEBOOK