• יפית בן מרדכי

תזונה בחורף

עודכן ב: פבר 11


בימים האחרונים נראה שהגשם כאן ולא הולך לשום מקום. יש משהו במזג האוויר החורפי שמביא לאמביוולנטיות, ביחוד במדינות שטופות שמש כשלנו. מצד אחד יש עונג צרוף ביום חורפי בו מתכרבלים מתחת לפוך עם ספר או סדרה טובה וכוס משקה חם ומהביל (כמה מזכרונות ילדותי הטובים ביותר שלי טמונים בימים בהם אמי השאירה אותי ואת אחיי בבית בימים כאלו), מצד שני בחורף קר; קר לגוף וקר בחוץ.

כשלגוף קר, הוא מתכנס, בניסיון לשמר את רמות האנרגיה שלו ולכן פחות פעיל, בד בבד הוא מחפש מקורות חימום: לבוש, מיזוג ו...אוכל. אוכל זה אנרגיה והאנרגיה הנכונה יכולה לחמם אותנו. בגלל שקר בחוץ - נשארים יותר בבית. פחות פעילים, פתאום יש לנו יותר זמן עם עצמנו וגם...לפעמים, משעמם...כך אנו מוצאים את עצמנו נשאבים באופן טבעי לארונות המטבח ולמקרר ואוכלים יותר. אז מה עושים?

ראשית - מודעות. המודעות לצורך בחימום ובתעסוקה - כבר נותנת פתרונות נכונים ובריאים יותר: ביגוד מתאים יותר, חימום הבית וחיפוש תעסוקה אחרת. לא לפה...

מלאו את הזמן בבית במה שמתאים ונכון לכם, בדברים שימלאו את הנפש וימנעו אכילה משעמום או אכילה רגשית. זה הזמן לספרים, סרטים, טלפונים לאנשים שהרבה זמן לא דיברנו איתם.

שנית - הבנה: מבחינה קלורית המוקשים בחורף הם מרקים ושתיה חמה, נשנושים ואכילה משעמום, אתייחס לכולם:

מרקים - המעיטו ככל האפשר במרקים מוקרמים בשמנות, גבינה צהובה, קרוטונים ושקדי מרק. (זיכרו כי מבחינה קלורית כל 2 כפות שקדי מרק זה כמו פרוסת לחם). אם חשקה נפשכם באלו – דאגו שזה אורח נדיר, ושאינו תדיר בתפריטכם. מינונים זה הסוד.. בחרו יותר במרקים על בסיס ירקות כמו מרק קישואים. מרקים על בסיס פחמימה כאפונה, ארטישוק ירושלמי ומרק בטטה - יהוו את תחליף הפחמימה כלומר האורז ותפוחי האדמה בארוחה.

שתייה חמה - כשקר ולא מתחשק מרק, ברירת המחדל היא לרוב שתיה חמה: קפה ותה. פה יש להיזהר עם הסוכר: 5 כוסות שתייה חמה ליום עם כפית סוכר בכל אחת זה 100 קק"ל נוספות ליום, השוות לכחצי ק"ג בחודש! חבל. הצורך בסוכר מבוסס על התניה והרגל, אך לתוספת המתיקות הזו אין כל ערך בריאותי. מומלץ להתרגל לשתות בלי סוכר. ניתן להפחית את כמות הסוכר בתה בבת אחת (לאחר כ21 ימים בהם התה ירגיש חסר טעם, תגלו כי אתם נהנים מטעמו ואם לפתע תוסיפו לו כפית סוכר תגלו כי הוא מאוד מתוק! ) או בהדרגה ולסירוגין פשוט להחליש את התה - כשהתה חלש יותר אין בו את המרירות המצריכה מתוק.

ואם כבר תה עדיף ירוק - 3 כוסות ממנו ליום עוזרות בהגברת חילוף חומרים, בנוסף הוא מכיל רכיבים בשם קטצי'נים המסייעים במלחמה בשפעות. לא מתחשק לכם קפה או תה? שברו שגרה ונסו משקאות מחממים בריאים אחרים כמו הכורכום לאטה.

נשנושים - אל תוותרו על שגרת הארוחות. אכלו מסודר ושלבו ארוחות ביניים מסודרות. כשאוכלים באופן מסודר שומרים על רמות שובע ולא מגיעים למצב בו מורעבים ומתנפלים על מזון. כדי שהנשנושים יהיו מושכלים דאגו כי בבית ובתיק יהיו אתכם תמיד נשנושים בריאים ומאוזנים, כמו חומוס מתובל, מאפינס הפתעה, קראמבל תפוחי עץ וכדורי שוקולד - נוגט בגרסא הבריאה.

לגבי מזון מועדף , לפי עקרונות התזונה הסינית, בחורף רצוי לבחור יותר בפקעות וירקות שורשיים שמכילים יותר עמילן; בטטות, דלעת, תפוחי אדמה, סלק ופחות בעליים, אותם נשמור יותר לקיץ.

אכלו יותר דגנים מלאים וקטניות, שיפון, זרעים, אגוזים ותפוזים, וצרכו תבלינים מחממים כמו ג'ינג'ר, קינמון, הל, חזרת, פלפל שחור, פלפל חריף, תה ירוק ותה קמומיל.

מומלץ שהמזון יבושל על אש למשך זמן רב יותר.

ככלל חורף זה זמן להאט את הקצב, לתת יותר זמן למנוחה ושמירה על חום גוף. מעבר לצריכת מזונות מחממים וירקות עמילניים, התזונה הסינית ממליצה על התכנסות פנימה. השקעת האנרגיה שלנו בפיתוח המודעות הפנימית, בסובלנות ובהקשבה לזולת ולעצמנו.

פעילות גופנית שמשלבת יותר התבוננות של גוף ונפש ופחות פעילויות שעובדות על האנרגיה של היאנג כלומר פחות אירובי בחוץ ויותר פעילות במקומות סגורים שם הגוף לא חשוף לקור ולרוח, כשהפעילויות המתאימות ביותר הן טאי צ'י, יוגה ואמנויות לחימה.

יש לכם טיפים שפויים ובריאים שעובדים לשמירה על שגרת אימונים ואכילה בריאה בחורף? שתפו אותי בהודעות למטה.

העיקר הבריאות,

יפית.


0 צפיות