• יפית בן מרדכי

חופשה במשקל קל

עודכן ב: פבר 17


איך להשאר בריאים בחופשה?

חופשה זו יציאה מהשגרה. כיפית, מבורכת אך לא אחת היא מלווה בחששות של עליה במשקל.

הסוד לחופשה מהנה ללא רגשות אשמה עם חזרה כיפית לשגרה מתחיל בבחירות מודעות שנעשות לפני החופשה.

יש 3 אפשרויות לעבור חופשה:

  1. לאכול עם העיניים – לאכול כמה שהעיניים, ולא בהכרח הגוף, מכתיבות לנו ולקחת בחשבון שתהיה עליה במשקל. בקיצור, לאכול כל מה שרוצים בלי להקשיב למנגנון השובע של הגוף. המחיר: התמודדות עם המשקל העודף כשחוזרים לארץ וצורך בשינוס מותניים.

  2. חופשה במשקל קל – לאכול עם כל החושים, גם עם העיניים. ניתן לאכול מהכל, תוך הקשבה לצרכי הגוף. המחיר: בחירות מודעות תוך כדי החופשה. יכול להיות כי תחזרו עם כחצי ק"ג עד ק"ג נוסף בהגיעכם ארצה – חזרה להרגלים הקבועים תשיל את המשקל העודף במהרה.

  3. המשך תהליך הירידה במשקל גם בחופשה. המחיר: ספרטניות בחופשה עצמה.

כל אחת מהבחירות - לגטימית. הסוד לחזרה ארצה מרוצים ללא רגשות אשמה - הוא לקבל החלטה מבעוד מועד וליישמה במהלך הטיול. עבורי, התנסויות חדשות הן חלק מחופשה, גילוי וחקר של מקומות ומאכלים חדשים. אני מאמינה כי חופשה היא למען הגוף והנשמה - האחד לא מתקיים ללא השני. למען שני אלו האפשרות השניה שהצגתי - חופשה במשקל קל - נתפסת אצלי כאפשרות האידיאלית.

עבור אלו שכמוני, רוצים לנסוע לחופשה, להנות בה ולחזור ממנה בריאים יותר בגופם ובנפשם, גם אם זה בתוספת ק"ג נוסף שבין כה ינשור כשנשוב חזרה לשגרה, מצ"ב העצות הבאות.

טיפים לחופשה במשקל קל:

במהלך הטיסה - מחוויית משתמש, האוכל בטיסות (גם במחלקה ראשונה) לא שווה את הקלוריות המגיעות איתו. הצטיידו בסנדויצ'ים עם ירקות מהבית, זה הרבה יותר משביע מכל חטיף שמגישים במהלך טיסות קצרות והרבה יותר בריא מהארוחות שמגישים בטיסות הארוכות. הבונוס: יש לכם שליטה מלאה על הרכיבים, ואין כאן חתול בשק.

צאו לריצת בוקר אחד ההרגלים החביבים עליי, עוד מימיי כסטודנטית בגליל שעברה לא מעט דירות ומושבים עד הגיעה לנחלה, הוא להצטייד בנגן המדיה שלי ולצאת לריצת בוקר שהיא הרפתקאה, בה אני תרה את האיזור החדש בו אני נמצאת. זו לא חייבת להיות ריצה מהירה, זה יכול להיות גם ג'וג'ינג או הליכה מהירה. במידה ואתם סובלים מפציעה, מתקשים בהליכה, שטים באניה - אל תוותרו על הפעלת הגוף והתחילו את הבוקר שלכם ב20 דקות של מתיחות שיתנו לכם הרגשה טובה על הבוקר.

תצעדו כמה שיותר - לכו שלא על מנת להגיע, לכו פשוט כדי ללכת. הסתכלו על האיזור שסביבכם, תנשמו ותספגו את המראות, הריחות וההרפקאות החדשות. הדרך הטובה ביותר לגלות עיר או מקום חדש - היא תמיד ברגל.

מה שנפלא בחופשה, בין אם זה חופשת "הכל כלול", חופשה אורבנית בעיר או חופשת חופים הוא שתמיד יש מקומות חדשים לגלות ולראות, בין אם זה מוזיאונים וחלונות ראווה, ערים עתיקות או נופים, זה עדיין חדש ואחר – נצלו זאת ותורו את האיזור בו אתם נמצאים, בין אם זה בדיווש על אפניים, שחיה בנהר או הליכה באיזור. סקרנות היא דלק מעולה להוצאה קלורית.

הקפידו על שתיית מים הולמתבמהלך היום העדיפו שתיית מים על פני מיצים, מים בטעמים ואלכוהול והקפידו על שתיה מספקת. פעמים רבות אנו מבלבלים בין תחושת רעב לתחושת צמא ובפועל אוכלים יותר. אל תחסכו על רכישת מים ואל תתעצלו לסחוב אותם איתכם.(מחירם של אלו עלול להתבטא בקילוגרמים עודפים במקרה הטוב וכאבי ראש עד התייבשות במקרה הרע. הסתובבו עם בקבוק מים של 750 מ"ל והקפידו למלאו מספר פעמים ביום או לרכוש חדש. שמרו את כוס היין שלכם או הקוקטייל לערב, לא בחוץ על יד הבריכה. מעבר לעובדה שתחסכו קלוריות, אלכוהול הוא מייבש, כשאנו מיובשים אנו עלולים לטעות ולתרגם זאת כרגע ולאכול יותר.

בקרו בשוק האיכרים המקומי או בחנות טבע הנמצאת באיזור - אני אוהבת לשוחח עם המקומיים, ללמוד מהם על תרבות המקום ולהתרשם ממנהגי האיזור. מעבר למפגש המעניין, ביקור בשוק האיכרים או בחנות טבע סמוכה יאפשר לכם להצטייד בפירות טריים, מיני אגוזים ובנשנושים בריאים וזמינים שתוכלו לשמור בחדרכם ולהנות מהם במהלך הטיול.

הכינו שיעור בית - לפני נסיעה ליעד מסויים אני נוהגת לאסוף מידע אודות המקומות השווים ביותר שיש באיזור ו...המסעדות הטובות ביותר. באתר Happycow.net תוכלו למצוא המלצות למסעדות צמחוניות וטבעוניות טעימות. עם זאת, גיליתי כי לא אחת המקומות השווים ביותר, מתגלים בספונטניות. תבקשו המלצות מאנשי המקום - ככה גיליתי את המסעדות הטובות ביותר שיצא לי לאכול בהם.

התאימו את האכילה לסדר היום בחופשה ובשגרה - אני בעד להתאים את האכילה לסדר היום ולא ההפך. רק כך אפשר לחיות אורח חיים בריא, מאוזן ושפוי. תכנון מראש יכול לסייע.

נשנשו חכם - בחופשה, לעתים דעתנו מוסחת במשך שעות רבות, ועם דגדוג קל בבטן נגלה כי חלף זמן הארוחה, כשאנו מגיעים מורעבים לזמני ארוחות - אנו אוכלים יותר ונמשכים למזונות סוכריים ושומנים, הסוד למניעה הינו בהערכות המוקדמת. הצטיידו בנשנושים זמינים ובריאים מבעוד מועד – אלו יאפשרו לכם אנרגיה זמינה במהלך היום. הפכו את חופשתכם לגילוי מקומות חדשים במקום לתכננה סביב ארוחות.

ארוחות עיקריות – אם אתם יודעים כי לפניכם יום עמוס בפעילויות ורק בערב תגיעו למסעדה, תכננו לאכול קל.במהלך היום, רכשו באזור סלט טרי (ובקשו להסיר מוקשי אגוזים, בוטנים, קרוטונים ואת הרוטב בקשו בצד!) או סנדויץ' מהאופציות היותר שפויות או שתצטיידו עוד מהארץ בחטיפי חלבון המהווים תחליף ארוחה. במידה ואתם פוקדים מסעדה פעמיים ביום - הזמינו בפעם הראשונה ארוחה קלה ובפעם השניה את הארוחה הכבדה יותר. בכל מקרה, שלבו בשתי הארוחות ירקות טריים כמחצית מהצלחת. במידה ואתם נמצאים במזנון בופה - סיירו סביב כל המזונות המוצעים ובחרו מראש את המנות שברצונכם לאכול. זכרו כי מחר גם יום ורוב המזונות שלפניכם יחזרו על עצמם בימים הקרובים, כך שאין צורך להעמיס הכל על צלחתכם וקרבכם. נסו להרכיב לעצמכם צלחת מאוזנת ולרכז הכל בצלחת אחת (במקם לפזרה על פני מגוון צלחות). אם חשקה נפשכם במנת פסטה נסו לאזנה בכך שתחלקו אותה ביחד עם מנת סלט עם אדם נוסף. דמיינו לנגד עינכם צלחת מאוזנת – חצי צלחת פסטה ביחד עם חצי צלחת של סלט ירקות תעשה את העבודה. אם הזמנתם דג, מומלץ להסתפק בפילה אחד שאינו מטוגן (ולא בשניים המוגשים) ולאזנו ביחד עם סלט ירקות וירקות צלויים.או לחלופין כחצי מנה של פילה בקר עם סלט ירקות (ושוב, עם רוטב בצד)

אלכוהול – עדיף יין אדום יבש או חצי יבש, למען הבריאות והגזרה הסתפקו בכוסית. במידה וחשקה נפשכם בקוקטייל אין צורך לסיימו וגם אם סיימתם נסו כי הוא יהיה במקום הפחמימות שבארוחה ובמקום הקינוח, בשל תכולת הסוכר הגבוהה שבו.

מתוק בשביל הנשמהאני זוכרת שכשהייתי קטנה טענתי נחרצות בשולחן שבת כי איני מבינה את פשר הצורך בקינוחים, גם ככה אנו מפוצצים מהאוכל, אז למה צריך קינוח? בעוד שגיסתי טענה כי קינוח זו קיבה נפרדת, אמי הסבירה כי הקינוח הוא למען הנפש. אז קינוח הוא לא באמת בקיבה נפרדת, וגם אם היה דורש קיבה נפרדת, הקלוריות המיותרות מגיעות בסופן לאותו גוף. עם זאת המתוק הזה הוא אכן למען הנפש, היות ואנו כבר שבעים מהארוחה ניתן להסתפק ב1-2 כפיות ממנו. כשאוכלים אותו לאט ובהנאה ביחד עם כוס תה חם ומהביל – זה בהחלט סוגר את הפינה. טיפ מתוק מפז: אם אתם מאלו שמתוק על הבוקר - פותח להם צוהר לאכילת ממתקים וסוכרים פשוטים על פני כל היום, אני ממליצה לשמור את המתוק היומי, בין אם זה מאפה, עוגה או גלידה - לשעות אחר הצהריים.

תשוקה מול מניעה - אוכל זו הנאה. אוכל זה כיף. איני מאמינה בחסכים. אני כן מאמינה במידת המתינות ובהקשבה לצרכי הגוף. אם מתחשק לכם בחופשה פסטה, פיצה, גלידה, עוגה, מאפה - לכו על זה. פשוט תאפשרו לעצמכם אחד כזה ביום ותדאגו לאזן אותו - בין אם זה כוס קפה שחור/ כוס תה (בלי סוכר!) ביחד עם פרוסת העוגה/ המאפה (מומלץ לחלוק עם אדם נוסף) ובין אם זה לחלוק מנת פיצה או פסטה עם חבר/ חברה ואיזון של זה ביחד עם ירקות טריים. לרוב המנות המוגשות במסעדות בין כה גדולות מאוד, כך שחצי מנה היא יותר ממספקת. איזון המנה ביחד עם ירקות ומים מאפשרת הנאה מהטעם המיוחד של המנה בה חושקים ושובע בזכות הסיבים שבירקות והמים ששותים עם האוכל. תטעמו. אל תזללו - כשאתם מתיישבים לאכול זכרו כי אתם בחופשה ואינכם ממהרים. הסתכלו סביבכם ותהנו מכל החויה ולא רק מהמזון עצמו. מהמקום בו אתם נמצאים, מהריחות, מהאנשים שסביבכם - כל אלו באופן טבעי מאיטים את קצב האכילה. אכילה איטית מגבירה את ההנאה מהאוכל וגורמת לתחושת שובע רבה יותר גם מכמות נתונה יותר של מזון. זכרו שלא חייבים לאכול את כל מה שיש בצלחת, גם אם שילמתם במיטב כספכם.

לקראת סיום - עבור חלקנו, חופשה היא כרטיס הכניסה להגזמה פראית, אני חושבת שיש שיש דרך טובה יותר, בה אפשר לטעום, להנות מהאוכל ולחוות הכל בלי הפחד מעליה במשקל שאחרי החופשה. לא מעט חופשות, בעיקר בארץ הן במתכונת של "הכל כלול", בהן יש נטיה להעמיס כמה שאפשר על הצלחת, כי זה בחינם. אני מכנה זאת חשיבה אגרנית – לאגור כמה שיותר כי אין לדעת מתי בפעם הבאה נתקל במזון. יש לזכור כי, תודה לאל, המזון זמין לנו. לא כל מה שבפובה צריך להכנס לצלחת ולא כל מה שבצלחת חייב להכנס לנו לפה. במידה ואתם בחופשה שכזו - רגע לפני שאתם מעמיסים, דמיינו את תחושת הכבדות והעייפות שאתם מרגישים כשאתם אוכלים יותר מידי. זכרו כי הרבה יותר כיף לקום מהשולחן בהרגשת אנרגיה וקלילות מאשר הצורך לפתוח עוד כפתור בחגורה ולהרגיש שלא מסוגלים לזוז, ותזוזו! במקום לבלות את כל היום סביב הבריכה, נצלו את מגוון הפעילויות שהמלון מציע: הכנסו לשחות, לשחק כדור מים, התעמלו בחדר הכושר שבמלון וצאו כשנעים לטיולים באיזורים שסביב המלון. בכל זאת - לא כל יום אתם שם.

מאחלת לכם חופשה כיפית במשקל קל ואל תשכחו לספר לי איך היה!

שלכם,

יפית.


34 צפיות

למתכונים הסודיים של יפית

לקביעת יעוץ

YouTube

:תעקבו אחרי ברשתות החברתיות

מדיה

אני יפית בן מרדכי, דיאטנית קלינית, ומאמינה גדולה ב"והיו מזונותיך לרפואתיך" - האוכל שאנו אוכלים והשפעותיו על גוף האדם מאז ומעולם ריתקו אותי.
מדע התזונה חי, נושם ומתפתח. בד בבד, מה שטוב ובריא לאחד לא בהכרח נכון לאחר. הגוף שלנו תמיד מאותת לנו אם האוכל שאנו אוכלים טוב או לא טוב לנו, השאלה היא האם יודעים לזהות את הסימנים האלו. בתהליך מובנה אעזור לך לזהות את סימני האזעקה של גופך למזונות שלא נכונים עבורך, לאזן מצבי מחלה, לפתור עצירויות, להרגיש יותר אנרגיה על פני היום ולהכיר את התזונה המיטבית עבור גופך. במקום לחשוב "ממחר דיאטה!" בואי ונתחיל לעבוד ביחד עוד היום

!נעים להכיר
  • YouTube Social  Icon
  • Instagram Social Icon
  • Facebook Social Icon
FACEBOOK