• יפית בן מרדכי

חג במשקל קל - השנה אפשר גם אחרת

עודכן ב: פבר 11


בכל שנה משפחתי נאספת סביב שולחן ראש השנה ומודה לבורא עולם על השפע בו התברכנו ובאמצעות המאכלים המיוחדים שנמצאים על השולחן מברכים ומביעים תקוות ומשאלות לשנה החדשה שלפנינו. לכל מאכל יש ברכה מיוחדת משלו ואני פשוט אוהבת את זה!

כל שנה באותו תאריך (עברי), מגיעים להם החגים ומביאים איתם שפע של אורחים, אירוחים ואוכל.

בכל שנה אנו מבטיחים לעצמנו שהשנה נשמור על הגזרה. מרחיקי ההחלטות שבינינו אף מסמנים לעצמם להשיל כמה ק"ג. ועדיין בכל שנה אנו חוזרים על אותן הטעויות שגורמות לנו לסיים את החגים עם מצברים מלאים ועם 2-3 ק"ג עודפים שהתיישבו להם אי שם בין הבטן לירכיים.

עם יד על הלב, מי מאיתנו לא חוזר כל שנה על המשפטים הבאים: ''בערב יש לי ארוחה גדולה, אדלג על ארוחת צהריים וככה אחסוך את הקלוריות'', "אחרי החג ישר - צום מיצים/ דיאטת כרוב/ רק חלבונים לפחות שבוע''?

חג זו הזדמנות למפגש מרגש עם הרבה חברים ובני משפחה שמגיעים להתארח. האכילה כאן אינה רק צורך פיזי, אלא מהווה גם הווי חברתי. בגלל המפגש החגיגי יש מגוון נרחב יותר של מנות מבדרך כלל שבא יחד עם הצורך להרשים. ראוי לדעת כי צריכת המזון של הפרט עולה בכ60% כשיש מגוון של מנות ובחברותא.

אז מה עושים? איך עוברים את הארוחות בשלום וממשיכים להיכנס לג'ינס? אחת הבעיות היא שלמרות ההבטחות של כל שנה, ולנוכח הכישלונות של שנים קודמות בהשגת המטרה, התרגלנו בתת מודע לחשוב ולחשוש שבחג נעלה במשקל - מחשבותינו מייצרות מציאות זו. אז בואו נחליט שהשנה תהיה אחרת. זכרו כי בחגים המטרה היא אינה ירידה במשקל, כי אם שמירה על הקיים. הצבת יעד מציאותי ושפוי תעזור לנו לעבור תקופה זו בשלום וללא רגשות אשמה.

חלקתי את המלצותיי ללפני האירוע, במהלך האירוע ואחרי החג:

1. ביום ארוחת החג: תעשו למצב הרוח ולגזרה שלכם טובה ואל תגיעו מורעבים לארוחה, אכלו מסודר במהלך היום. אכלו ארוחה צהריים קלה המורכבת מסלט על בסיס ירקות ירוקים עליים אורגניים, חלבון רזה (חומוס/ עדשים/ טופו/ ביצה/ גבינות רזות) ומעט לחם. כשעתיים לפני האוכל אכלו משהו קטן כמו ביצה/ יוגורט עם שקדים – שילוב חלבון לפני ארוחת החג יסייע להגיע אליה בתחושת שובע.

2. במהלך האירוע - בארוחה עצמה, במשפחות מסורתיות ודתיות יש את מנהג ה"ברכות", לפני הארוחה עצמה, בו מברכים על מיני מאכלים המוגשים לשולחן ברכות. אני זוכרת שאצל בני משפחתי אלו שהגיעו מורעבים לארוחת חג - אכלו כל כך הרבה מהברכות, שכבר לא היה להם מקום בבטן למנה העיקרית, ולא אחת אכלו בכח - כי לא נעים מהמארחת, לאכול בכח כשכבר לא רעבים - זה פחות טעים וכיף.

במהלך ה"ברכות" אני ממליצה לכם, ידידיי, להסתפק בכ'שיעור' היינו במינימום ההכרחי. זכרו! לחתיכה השניה של התפוח בדבש יש אותו טעם כמו לראשונה, מאידך הוא תורמת לנו עוד קלוריות ריקות. כולנו רוצים להנות מכל הארוחה - גם מהעיקרית - אז תשאירו לעצמכם מקום בבטן.

בארוחה עצמה, אין צורך להגיע לשובע מכל מנה ומנה, תהנו מהטעם המיוחד של כל מנה. אל תדאגו - מסך הארוחה כבר נשבע. איך עושים זאת? בוחרים מראש איזה מנות נשים בצלחת שלנו ומרכיבים צלחת אחת לפי העקרונות של צלחת מנצחת, לוקחים קציצה אחת ולא שתיים, אם לא מתחשק מאכל מסוים - מומלץ בחום לסרב בנימוס. זכרו כי במקרה זה על הנימוס אנו משלמים בגזרה. מבטיחה לכם שגם המארחת שלכם לא רוצה לעלות במשקל

הרכב אידיאלי לצלחת מנצחת יהיה מ2/3 ירקות עליים וטרים, מנת חלבון בגודל אגרוף וירקות חמים/ מעט מאוד פחמימות.

במהלך הארוחה, שימו לב למוקשים הקלוריים הבאים: מיצים, רטבים, סלטים עם שמן או רטבי מיונז, פשטידות עם תחתית של בצק (ניתן לפסוח על התחתית), מארחת שלוחצת "מה זה?! הצלחת שלך ריקה" (סרבו באסרטיביות ובצורה נעימה).

במידה וחשקה נפשכם באלכהול, הסתפקו בכוסית (כשהעדיפות הינה ליין אדום יבש/ חצי יבש) או לכל הפחות בפחות ממה ששתיתם בשנה שעברה. שתיתם אלכוהול? לרוויה! מומלץ לוותר על הפחמימה בארוחה.

במהלך הארוחה זוזו טיפה יותר – הציעו עזרה בפינוי ובהגשה. התזוזה מווסתת את הצורך באכילה (וגם מוציאה אתכם אדיבים ומנומסים יותר :) ).

משהו מתוק לקראת סיום, מי שלא אוהב מתוקים – עדיף שיוותר על הקינוח.

מבחינה פיזיולוגית לגוף אין צורך בעוד מזון, הוא קיבל הדרוש לו בארוחה, אולם כדי למנוע מחובבי המתוקים חסך פסיכולוגי - עדיף לקחת ולהסתפק במעט. היות ואנו כבר שבעים מהארוחה, ניתן בהחלט להסתפק ב2-3 ביסים או בשליש מנה. אכלו אותה לאט ובהנאה ביחד עם כוס תה.

זכרו כי בחגים המטרה היא זמן איכות עם האהובים עליכם, נסו להנות מתחושת הביחד במקום להתמקד בצלחת. שוחחו והתעניינו מעט יותר בסובבים אתכם. מחקרים מראים כי מי שמדבר יותר בזמן האוכל גם אוכל פחות ;) בזמן הקינוח כדאי לעבור לשבת בסלון. אכילה סביב השולחן מגבירה את צריכת המזון.

3. אחרי החג – סביר להניח שנכניס בחג יותר ממה שנוציא. כדי לשמור על המשקל ביתר קלות כשסעיף ההכנסה גדל - נגדיל גם את סעיף ההוצאה. זה הזמן להתחיל לקיים ''קום והתהלך בארץ'' (כל ארץ שתבחרו – העיקר שתלכו ברגל). התחילה עונת הסתיו ואיתה מזג אויר נעים המתאים לטיולים.

אפשרות נוספת היא לבצע בכל יום מימות החג ואחריו תוספת של 15 שעה פעילות אירובית לאימון במהלך החודש הקרוב. לא מבצעים פעילות גופנית?! זה הזמן המושלם להתחיל .

מאחלת לכולכם ולכולכן מכל הלב - שנה מתוקה כאגבה, שנה של בריאות ושמחה, שנה של התחלות חדשות ומוצלחות! והלוואי והשנה - נצליח להיות השינוי שאנו רוצים לראות בעולם.

שלכם, יפית

#חגים #ראשהשנה #משקל #דיאטה

70 צפיות

למתכונים הסודיים של יפית

לקביעת יעוץ

YouTube

:תעקבו אחרי ברשתות החברתיות

מדיה

אני יפית בן מרדכי, דיאטנית קלינית, ומאמינה גדולה ב"והיו מזונותיך לרפואתיך" - האוכל שאנו אוכלים והשפעותיו על גוף האדם מאז ומעולם ריתקו אותי.
מדע התזונה חי, נושם ומתפתח. בד בבד, מה שטוב ובריא לאחד לא בהכרח נכון לאחר. הגוף שלנו תמיד מאותת לנו אם האוכל שאנו אוכלים טוב או לא טוב לנו, השאלה היא האם יודעים לזהות את הסימנים האלו. בתהליך מובנה אעזור לך לזהות את סימני האזעקה של גופך למזונות שלא נכונים עבורך, לאזן מצבי מחלה, לפתור עצירויות, להרגיש יותר אנרגיה על פני היום ולהכיר את התזונה המיטבית עבור גופך. במקום לחשוב "ממחר דיאטה!" בואי ונתחיל לעבוד ביחד עוד היום

!נעים להכיר
  • YouTube Social  Icon
  • Instagram Social Icon
  • Facebook Social Icon
FACEBOOK