• יפית בן מרדכי

לקראת החורף: 4 חלופות קפה למשקאות חמים ובריאים

עודכן ב: פבר 17


הי חברים,

עבר הרבה זמן מאז שכתבתי בבלוג. ידיי היו מלאות בעבודה על המתכונים הסודיים של יפית שבשבוע הקרוב יוצא לאור. אני סופר מתרגשת! בנוסף, בעוד שבוע בדיוק, יום שלישי ה20.11.18 אני עורכת במשרדי שבתל אביב הרצאה חד פעמית, אודות תזונה במצבי לחץ - אשמח לראותכם במציאות. מידע אודות ההרצאה ופרטים נוספים בקישור הזה.

אני מקווה עכשיו לחזור בכל הכח לאתר עם כתבה או מתכון חדש מידי שבוע. אז אם טרם נרשמתם לניוזלטר שבאתר - זה בדיוק הזמן.

הפעם, לקראת החורף שאיתנו, ומזג האויר הגשום שחזו בסופ"ש הקרוב, אשתף אתכם במידע אודות משקאות מחממים נוספים לחורף, שאינם קפה. נכון, בעצם שתיית הקפה יש אקט פולחני, מנחם ומרגיע ועצם ההזמנה לשתיית קפה, מביעה אקט חברתי שמשמעותו פגישה וזמן איכות עם המזמין, אבל יש אנשים שפשוט לא יכולים לשתות קפה. זה גורם להם להיות יותר מדי עצבניים, גורם להם לחרדה או שהם פשוט לא אוהבים. כיום יודעים כי להעדר חיבה לשום, בצל וקפה – יש בסיס גנטי. בין אם אתם אחד מהאנשים האלו ובין אם סתם מתחשק לכם לגוון מידי פעם את כוס הקפה שלכם, הכתבה הבאה ובה - חלופות למשקאות מחממים ובריאים - היא עבורכם.

בישראל, רובנו מגוונים את כוס קפה שלנו בכוס תה (שחור/ ירוק/ צמחים) שוקו או סיידר חם, בוא נכיר שחקנים נוספים בזירה: 1. מאצ'ה – תה ירוק שמקורו בתרבות היפנית, בריא ואיכותי יותר ממה שהתה הירוק המוכר בארץ.אנו תה ירוק עשיר בנוגדי חמצון מסוג פוליפנולים ובעיקר בפלבנואידים (ידוע על כ4000 סוגים שונים). הפלבנואידים העיקריים בתה ירוק הם מסוג קטקינים (Catechines), כשהקטקין המשמעותי ביותר בו הוא הEGCG, המסייע בהגברת חילוף החומרים ועוזר בהורדת רמות כולסטרול בשתייה באופן קבוע.

ריכוז הEGCG הזמין בשתיית מאצ'ה גבוה פי 137 מכמותו הזמינה בסוגי תה ירוק מסחריים אחרים, הסיבה לכך היא שבשתיית מאצ'ה נאכל העלה כולו, זאת בניגוד למיצוי החלוט במקרה של תה ירוק אחר. משמעות הדבר שמתקבל ריכוז גבוה בהרבה של קטכינים, כלורופיל ונוגדי-חימצון, אז אם כבר ירוק – בחרו במאצ'ה. המאצ'ה מגיע בשקיקים או באבקה כך שניתן לשתות אותו כחליטה, להוסיפו לשייק ואפילו להכין איתו עוגיות! כמו כן, הוא בשימוש למתן טעם ולצביעת מאכלים שונים כמו אטריות סובה, גלידת תה ירוק ומגוון מתוקים יפנים. נסו את פודינג הצ'יה מאצ'ה שלי - הוא לא יאכזב אתכם.

מומלץ לשתות: אחר הצהריים ואחרי פעילות גופנית אירובית. בפעילות אירובית, גופנו נחשף לרדיקלים חופשיים מעצם הנשימה המאומצת והחשיפה לחמצן, אז נכון שגופנו מייצר בתהליך גם נוגדי חמצון אנדוגניים (יצור עצמי של הגוף) כמו גלוטטיון, אך עם זאת כדאי לדאוג שגם המזון שלנו יכיל כמות יפה של נוגדי חמצון בין אם זה בצריכה הולמת של פירות וירקות במהלך היום ובהוספת נוגדי חמצון בצורה של מאצ'ה.

מתכון לסמוזי של ארוחת בוקר: חצי כוס חלב שקדים, חצי כוס חלב קוקוס, 1/2 כפית אבקת מאצ'ה, תמצית וניל טבעית, חצי כפית קינמון, סטיביה/ אגבה.

2. מאטה – משקה העשוי מחליטת עלי הצמח ז'רבה מאטה (yerba mate), מקורו בדרום אמריקה בהן נהוג לשתות את המאטה כפעילות חברתית הרווחת בכל שכבות האוכלוסייה. בישראל הוא נפוץ בקרב הדרוזים ובקרב העולים מארגנטינה ואורגווי. נהוג לשתות את המאטה בטעמו המר הטבעי, ויש הממתיקים עם סוכר או עם סטיביה. המאטה מכיל נוגדי חמצון כמו הפלבנואידים קוורצטין ורוטין, תכולת המינרלים שלו כוללת אשלגן ומגנזיום וכן את 3 הקסנטינים: קפאין, תיאוברומין ותיאופלילו. מאטה מכיל פי 2 יותר קפאין מתה שחור, אך שליש מכמות הקפאין שבקפה (היחסים מתייחסים ל100 גרם מוצר יבש), וככזה הוא עשוי להשפיע על איכות השינה ברגישים לקפאין.

המטאה נקשר בהטבות סביב סכרת, הגברת ריכוז ומצב רוח ועשוי לסייע בירידה במשקל בזכות היותו מקדם שובע על ידי האטת קצב ריקון קיבה וספיגה מופחתת של שומנים מהדיאטה. יש מחקרים שהראו שצריכתו משפיעה לטובה על הפחתת שומנים בדם ועבודה אחת אף הראתה כי הוא מסייע בשיפור תסמיני אלרגיה. לא מומלץ לשתות את המאטה בטמפ' חמה מידי היות ויש עבודות שמראות קשר בין טמפ' התה והארעות של סרטן הפה, הושט, הגרון. כמו כן, המאטה אינו מומלץ לאנשים הסובלים מבעיות קרישה, בעיות לבביות, מעי רגיז, יל"ד ונשים הרות ומיניקות.

מומלץ לשתות: לפני אימון גופני, בזכות היותו ממריץ.

3. כורכום לאטה – הכורכום עשיר ביתרונות בריאותיים. החומר הפעיל הנחקר בו הוא כורכומין שנמצא כבעל תכונות אנטי-סרטניות, אנטי-דלקתיות, תורם לחיזוק מערכת החיסון ומסייע במניעת חמצון הכולסטרול. ניתן להנות מיתרונותיו לא רק בתבשילים נוסח הודי אלא אף כמשקה חם המסייע לעיכול, מפחית דחף למתוק ומהווה תחליף קפה.

מומלץ לשתות: בבוקר, אחר הצהריים. מתכון למשקה כורכום לאטה: מרתיחים 2 כוסות מים, מוסיפים חופן שורש כורכום טרי, 2-3 מקלות קינמון ומביאים לרתיחה עד שהמים בצבע כתום כהה. לאחר מכן, מוסיפים כוס חלב שקדים מוקצף. משתי כוסות יוצאות 4 מנות, כך שניתן לשמור את מנות ההגשה הנוספות במקרר ולחמם מחדש שוב למחרת. לגרסא מהירה יותר במשרד מוספים כורכום לחלב שקדים החם וקורט קינמון.

4. תה קקאו – קליפות של פולי קקאו העשיר בטעמו השוקולדי, חלופה נהדרת למי שאינו שותה קפה. הרכיב הפעיל בקקאו הוא האלקלואיד תיאוברומין שפעולתו דומה לזו של הקפאין, אולם השפעתה על מערכת העצבים חלשה יותר. הקקאו עשיר בנוגדי חמצון שהחשוב בהם נקרא,CMP שנמצא כמפחית תופעות שליליות הכרוכות במתח נפשי. הקקאו מכיל פי 2 יותר נוגדי חמצון בהשוואה ליין אדום ופי 3 בהשוואה לתה ירוק. אני זוכרת שקיבלתי חבילת תה קקאו מדרום אמריקה, הטעם הסמיך והעשיר הזכיר לי ניחוחות ילדות רק באפס קלוריות! חיי השתדרגו פלאים ביום אחד. מומלץ לשתות: אחר הצהריים, בערב או כשמתחשק משהו מתוק.

מקווה שנתרמתם מהתוכן, אם כן, עשו לייק לכתבה ושתפו עם חברים :)


להרשמה להרצאתי בנושא תזונה במצבי לחץ, לחצו על הקישור הזה.

שלכם,

יפית.

#קפה #שתיהחמה #תה #מאטה #מאצה #בריאות #חורף #כורכום