איך לעבור את הצום בקלות - מורה נבוכים לצם

October 9, 2016

ראש השנה מאחורינו. אני מקווה שימי החג עברו עליכם בנעימים ושזכרתם לזוז ולטייל ולא רק לאכול.
אנו בפתחו של יום הכיפורים, ולא מעט עוברים אותו בצום. צום עלול להוות מוקש. הערכות לא נכונה לפניו עלולה לגרום לנו לרעב מציק ואף צרבות וכאבי בראש במהלכו. התנהלות לא נכונה אחריו – יכולה לגרום לכאבי בטן, להקאות ולעליה (זמנית) במשקל.  

צום יום כיפור הוא זמן לחשבון נפש. התבוננות פנימה. על מנת שהשנה הרעב וקרקור הבטן לא יהוו מכשול בדרך לחשבון הנפש האישי שלנו ריכזתי עבורכם מספר המלצות שיתרמו ליכולת הריכוז ויעזרו בשמירה על המשקל. אז איך עוברים את זה בשלום?

 

  • ארוחת הבוקר - יש הנוהגים ב''מצווה לאכול דגים בערב יום הכיפורים בשחרית דווקא.. כי הדגים רומזים לעינא פקיחא המאירה ביסוד שהוא בחינת היום הזה בסוד הפסוק בן פורת יוסף בן פורת עלי עין'' (בן איש חי, פרשת וילך,עמוד קי"ב,א')
    דג שייך למשפחת החלבונים. חלבונים תורמים לתחושת שובע ממושכת ולערנות, כך שלפתוח עימם את הבוקר זה נהדר. במידה ואתם ממהדרי המצווה, הקפידו כי החלבון לא יהיה כזה העשיר בנתרן (סלמון מעושן, סרדינים). מיותר לאכול דג שלם, ניתן וכדאי גם להסתפק בשליש דג.
     

  • במהלך היום - תכננו את היום מראש כך שתאכלו ארוחות קטנות ומאוזנות מידי 3-4 שעות (כדי לא להעמיס יתר על המידה על הקיבה, שהרי למחרת צפוי לה יום של צום).
     

  • נוזלים  - הקפידו לשתות מעט יותר מהרגיל במהלך היום, רצוי מים או סודה. כמות המים המומלצת הינה 35 מ"ל כפול משקל גופכם. אם ב'בערך' עסיקנן שימו לב שהשתן חסר צבע במהלך כל היום.
    לצרכני הקפה, קקאו, קולה ותה – מומלץ להפחית את הכמות בהדרגה במהלך שלושת הימים שלפני הצום כדי להמנע מכאבי ראש הנגרמים מהפסקה חדה בצריכת קפאין. מדובר במי ששותה מעל 3 כוסות קפה ליום. נסו להגיע למצב בו יומיים לפני הצום אתם שותים כוס אחת בלבד או נמנעים לחלוטין.
     

  • מזונות מתובלים – המנעו ככל האפשר ממלח, חמוצים, פיצוחים וחטיפים שומניים על פני היום המגבירים צמא וכן כדאי להמנע ממזון חריף התורם לצמא וצרבות.
     

  • הליכה - מצאו סיבות ללכת. הליכה לא למען הספורט, לא על מנת להגיע, לא על מנת להרזות. לכו כדי ללכת, לכו למען הנפש. 
    הסתכלו סביבכם בנפלאות הטבע והבריאה ותתחברו לתחושה של ''מה רבו מעשיך ה'.
    לציבור הדתי, אזכיר כי בערב יום הכיפורים נהוג לטבול ג’ פעמים. נסו לנצל את אחת הטבילות לביצוע הליכה.
     

  • ארוחת צהריים - מאחר והסעודה המפסקת באותו היום היא הארוחה העיקרית - אכלו בסביבות השעה 13:00 ארוחה קלה, כמו קוואקר בשילוב של יוגורט/ או 1-2 פרוסות לחם עם חלבון רזה וירקות.
     

  • סעודה מפסקת – אינה אמורה לכלול את כל הקלוריות שתמנעו מעצמכם בצום. מומלץ לאכול מזון קל לעיכול. ללעוס היטב ולאט את המזון, כדי לא להכביד על הקיבה בפירוקו. חשוב להקפיד שסעודה זו תהיה קטנה יחסית ולהימנע ממאכלים מתובלים או מטוגנים, העלולים לגרום לצרבת ולצימאון.  מומלץ להכין תבשיל של דגנים וקטניות היות והשילוב יוצר אינדקס גליקמי נמוך ותורם לתחושת שובע ממושכת. למניעת גזים מומלץ להנביט את הקטניות.
    הרכב צלחת אידיאלי יהיה חצי ירקות, 1/3 קטניות ו1/3 דגנים (על כוס אורז/ חיטה, כוס וחצי חומוס/פולי סויה/ שעועית יבשה/ עדשים/ פול).
    המלצתי היא להעדיף קטניות בסעודה המפסקת על פני בשר או דג, שהינם מצמיאים יותר.
    הימנעו מירקות הגורמים לגזים, כמו כרוב, כרובית, ברוקולי, חצילים וקטניות לא מונבטות
    אם אתם נוהגים כמנהג עדות חב"ד, לאכול "קרעפכין" (בצק ובתוכו בשר)- הכינו את הבצק מקמח כוסמין/ שיפון והסתפקו ב3-4 חתיכות בלבד.
    קינוח - מיותר. עליה ברמת הסוכר תביא לנפילה חדה בין מנחה לערבית ולבטן מקרקרת. במידה ומתחשק משהו מתוק בסוף הארוחה אכלו מעט מלון או אבטיח.
     

  • במהלך הצום - אנשים הנוטלים תרופות על בסיס קבוע (חולי לב, סכרת, וכו'), אלו הסובלים מהפרעות אכילה, הריוניות הסובלות מתנודות בלחץ דם, כאבי ראש ומצבים רפואים מיוחדים, מיניקות וכל מצב בריאותי חריג, יש לקבל אישור לצום מהרופא. זכרו כי המטרה העיקרית של צום יום כיפור הינה חשבון הנפש. הצום הוא האמצעי בדרך למטרה.
     

  • גמר הצום - התחילו בשתיית משקה ממותק קלות. מים חמימים עם כפית סילאן/ דבש, קינמון והל זה פתרון מצוין. ראוי לדעת כי משקאות חמים או קרים מידי עלולים לגרום לכאבי בטן.
    למשקה ניתן להוסיף פרוסת לחם מלא מרוחה בריבה. לא מומלץ לאכול עוגה.
    לאחר כשעה וחצי מומלץ לאכול ארוחה קלה, אכלו לאט ולעסו היטב. מי שיישאר רעב יוכל לאכול כעבור שעתיים דבר מה נוסף. כדי להימנע ממיום יתר בגוף, חזרו לשתות מים בהדרגה, באמצעות שתיית כוס עד כוס וחצי לשעה.

חתימה טובה. 


יפית 

 

 

 

 

 

 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

Please reload

לרכישת ספר המתכונים הסודיים של יפית  #גםבריאוגםטעים 

INSTAGRAM

YouTube

:תעקבו אחרי ברשתות החברתיות

מדיה

הי, אני יפית ואני מאמינה גדולה ב"היו מזונותיך לרפואתיך" - האוכל שאנו אוכלים והשפעותיו על גוף האדם מאז ומעולם ריתקו אותי.
מדע התזונה חי, נושם ומתפתח, בד בבד, מה שטוב ובריא לאחד לא בהכרח נכון לאחר. הגוף שלנו תמיד מאותת לנו אם האוכל שאנו אוכלים טוב או לא טוב לנו, השאלה היא האם יודעים לזהות את הסימנים האלו. בתהליך מובנה אעזור לך לזהות את סימני האזעקה של גופך למזונות שלא נכונים עבורך, לאזן מצבי מחלה, לפתור עצירויות, להרגיש יותר אנרגיה על פני היום ולהכיר את התזונה המיטבית עבור גופך.

!נעים להכיר
  • YouTube Social  Icon
  • Instagram Social Icon
  • Facebook Social Icon
  • Google+ Social Icon
רשימת תפוצה
FACEBOOK