top of page
_edited.jpg

אהלן, טוב שבאתם. אני יפית. תזונאית, מאמנת כושר, מתכונאית. מפתחת גישת התזונה NutraCoach

אוכל, מזון והשפעותיו על תפקוד האדם מרתקים אותי מאז שאני זוכרת את עצמי. אני עוזרת ללקוחותיי לדייק את ההקשבה לגוף ומלמדת תודעת שפע של אכילה. בזמן הפנאי שלי, אני יוצרת מתכונים בריאים וטעימים.

הצטרפו לקהילה

 NutraCoach אל תפספסו! הצטרפו לקהילת

ותהיו ראשונים לקבל מתכונים טעימים ומידע תזונתי מרתק ישירות למייל שלכם 

כיף שהצטרפת! דברים טובים יגיעו בקרוב

עקבו אחריי
  • Nutracoach's youtube button
  • Nutracoach's Instagram button
  • Nutracoach's facebook button
תכנים שהועלו לאחרונה 
IMG_20200525_200926_edited.jpg
book2.png
  • תמונת הסופר/תיפית בן מרדכי

ממרח שעועית לימה

ממרח שעועית לימה טעים ומענג. אני מכינה אותו בכל פעם כשבא לי להרשים אבל אין לי כח להשקיע. הוא תמיד גורף מחמאות, מתחסל במהירות ובכנות? אפילו אייל שני לא יכול להישאר אדיש אליו! הממרח הזה הולך להפתיע לטובה את כל חובבי החומוס באשר הם. ממרח קל להכנה, טעים בטירוף (ברמה של ללקק את האצבעות), בריא, טבעוני וללא גלוטן.

למעבר היישר למתכון - לחצו על קישור הזה. למעבר היישר ליתרונות התזונתיים של הממרח שעועית לימה - לחצו על קישור הזה. אבל לפני שאפרט על המתכון, התחשק לי לשתף אתכם בחוויה שבכל פעם מחדש משאירה בי זיכרון נעים.

שוק מחנה יהודה הוא אחד מהשווקים האהובים עליי. השיחות עם הרוכלים ועם באי השוק יחד עם הצבעוניות והעושר התרבותי משמחים אותי בכל פעם מחדש. בכניסה לשוק יש חנות תבלינים ענקית ובה מיני דגנים וקטניות, כולל קטניות שפחות נפוצות במקומות אחרים, תערובות קפה נהדרות והמון תבלינים שונים, שגם אותם אני לא מוצאת בקלות במקומות אחרים. כשאני מגיעה למקום - אני מיד מתחדשת במוצרים איכותיים. בביקורי האחרון, מעבר להצטיידותי בשעועית לימה שהייתי צריכה בשביל המתכון, התמזל מזלי וישבתי לקפה עם אברהם הבעלים של המקום. אברהם שיתף אותי בסיפור חייו, ובין היתר סיפר שהוריו עלו מבגדד חסרי כל, התיישבו בירושלים ופתחו ב 1936 חנות תבלינים קטנה במרכז השוק בשם בשקביץ. למרבה השמחה, החנות בשוק עדיין קיימת ויחד עם בנו אברהם פתח חנות נוספת וגדולה יותר, נעימה ומזמינה בכניסה לשוק (את החנות הזאת) ובה יש נוסף לשפע הרב של תבלינים, דגנים וקטניות שונים, גם פולי קפה בשפע של טעמים ממדינות שונות, עשבי מרפא וחליטות תה. תזהו אותה לפי מקלות הליקריץ ומקלות קינמון שנמצאים על הדוכן בכניסה מצידה האחד וצנצנות רבות של קפה קלוי בכניסה לחנות מצידה השני.

במסגרת ביקור זה, רכשתי תבלינים טריים, מיני שעועית ובכלל זה גם שעועית לימה (הידועה גם בשם שעועית בובס).

שעועית, המשתייכת למשפחת הקטניות, היא אחד המאכלים הבסיסיים, הזולים והמזינים ביותר שיש. קיימים זנים רבים של שעועית, לכל אחד זמן השריה ובישול שונה, וגם טעם שונה. שעועית לימה היא שעועית לבנה גדולה וטעמה עדין ומתקתק.

ואפרופו קטניות, הנה טיפ חשוב: כשאתם קונים קטניות בחרו כאלו עם מראה מבריק וצבע עמוק. קטניות מכווצות או בעלות מראה חיוור או חסר צבע מעידות על התיישנותן, מה שמשפיע על הטעם ומאריך את זמן הבישול. את הקטניות היבשות, מומלץ לאחסן במיכל אטום כמו צנצנת מייסון ובמקום מוצל, קריר ויבש. קטניות ישנות מצריכות זמן בישול ארוך יותר ולכן מומלץ לרכוש כמות של שעועית המספיקה לכחודש.


על אף גודלה הגדול של השעועית לימה - היא מתבשלת במהירות. מרקמה רך ונימוח וטעמה מתקתק. אפשר לשלב אותה בתבשילים חורפיים (כמו חמין), קייצים, להכין ממנה ממרחים ואפילו לשלבה במתוקים בריאים!


המתכון הפעם הוא הגרסה הבריאה והטעימה שלי לממרח חומוס. זה טעים ומענג ובכל פעם כשבא לי להרשים אבל אין לי כח להשקיע - אני מכינה את הממרח הזה. הוא תמיד גורף מחמאות ומהווה הצלחה בטוחה! אפשר לאכול אותו כארוחת בוקר, למרוח אותו כממרח בסנדויץ' או כארוחת צהריים או ערב קלילה. כיף לאכול אותו כארוחת צהריים בליווי לחם/ פיתה, פלפל חריף (שעוזר לשמור על ערנות בשעות הקשות), ירקות חתוכים או סלט כרוב וצנונית עסיסית מתובלת בלימון. וזאת גם ארוחה טבעונית מלאה ומזינה. מהכמות שנותרת לי, אני לפעמים מכינה מרק או שומרת בקופסא במקרר ומורחת בתוך סנדויץ' בתוספת ירקות לימים שאני מחוץ לבית.


רגע לפני שנעבור למתכון עצמו, בואו נתייחס ליתרונות התזונתיים שהוא אוצר בתוכו.


שעועית לימה ערך תזונתי

שעועית לימה: מקור מצוין למינרלים מוליבדן, נחושת ומנגן ומהווה גם מקור טוב לברזל, מגנזיום ובויטמין חומצה פולית. כוס שעועית מבושלת מספקת כ 8 גרם חלבון ו 7 גרם סיבים תזונתיים מסיסים המסייעים בהפחתת כולסטרול ומונעים עליה חדה ברמות בסוכר בדם לאחר ארוחה. השעעית בעלת ערך גליקמי נמוך ולכן משביעה למשך זמן רב. צריכה קבועה של קטניות מסייעת ב*הורדת רמות LDL כולסטרול בגוף, באיזון רמות הסוכר בדם, בהפחתת הסיכון למחלות לב ואף יכולות לסייע במניעת סרטן המעי הגס. לאור הערכים הבריאותיים של הקטניות מומלץ לצרוך 1-2 מנות של קטניות, מידי יום. מנת הגשה הינה 1 כוס מבושלת של עדשים או שעועית או אפונה חצויה. בדיאטה צמחית, - חשוב לצרוך חלבונים מלאים מידי יום. מאחר וברזל מהצומח מכיל חומצה פיטית, המפריעה לספיגת הברזל, רצוי לשלב עם צריכת קטניות ויטמין סי בצורה של פלפל אדום, קיווי או מיץ תפוזים סחוט טרי שמסייע לספיגת הברזל.


יתרונות תזונתיים ובריאותיים במתכון:

שמן זית: שומן חד בלתי רוויי המאפיין את התזונה הים תיכונית ועשיר בתרכובות פוליפנוליות ובחומצה אולאית המעלה את רמת הכולסטרול הטוב (HDL) ומפחיתה את רמת הכולסטרול הרע (LDL) בדם, וכן בנוגד החמצון ויטמין E.

מיץ לימון: עשיר בויטמין C העוזר לשמר את הויטמינים הנמצאים בשעועית למשך זמן וכן מסייע בקיצור השפעת.


שום: עשיר באליצין ואלין, תרכובות נוגדות דלקת, בעלות השפעה מגינה מפני סרטן המעי הגס.כשקוצצים או מועכים אותו שני כימיקלים בשום אלינאז ואלין משלבים כוחות ונוצרת תרכובות בשם אליצין אשר לה תכונות נוגדות חמצון, נוגדות דלקת אנטי ויראליות נוגדות קרישה ונוגדות סרטן. מספר מחקרים מציעים קשר בין עליה בצריכת שום והפחתת הסיכון למספר סוגי סרטן כולל סרטן הקיבה והמעי הגס. אולם, תוספי שום לא מספקים את אותם היתרונות כך שמומלץ להמנע מהם ופשוט לבשל עם שום מספר פעמים בשבוע. תמיד חותכים או קוצצים או מועכים את השום סמוך מאוד לאכילתו או בישולו. בפרק הזמן הזה נוצרת הכמות המירבית של האליצין.



שעועית לימה. שעועית בובס
השרתי את השעועית במשך 12 שעות, במהלכם החלפתי את המים 2-3 פעמים, בישלתי את השעועית והכנתי ממרח שעועית לימה, .

מומלץ בחום להשרות את השעועית ל8-12 שעות, כדי לקצר את משך הבישול ולהקל על העיכול. הכי קל זה לשים את השעועית בקערה עם מים למשך הלילה. מעל הקערה אני מניחה לרוב מגבת, כדי שלא יפלו חברים מעופפים למים. בגדול, אם אתם רחפנים ועמוסים בדברים כמוני, גם אם תשרו את השעועית לימה ל 24-48 שעות במים - לא יקרה כלום. רק הקפידו על תחלופת המים שלוש פעמים ביום.


ואם כבר אתם מבשלים את השעועית, נצלו את ההזדמנות ובשלו כמות גדולה יותר מהנדרש. את היתרה חלקו למנות, כשבכל מנה יש כוס וחצי שעועית מבושלת, אחסנו בשקיות והקפיאו. ככה כשתרצו, תהיה לכם שעועית מבושלת זמינה שצריך רק להפשיר במים חמים והיא מוכנה לאכילה.


המתכון המצולם מחכה לכם בערוץ היוטיוב שלי. אם טרם נרשמתם - אל תשכחו להרשם לערוץ כמנויים🙂

רגע לפני המתכון הכתוב, אתם מוזמנים להצטרף לעמוד שלי בפייסבוק ולעקוב אחריי גם באינסטגרם.

רוצים לקבל עדכונים בפוסטים הבאים שלי? כתבו את כתובת המייל שלכם בתיבה שלמטה.


הכנתם? איך יצא? כתבו לי בתגובות למטה.



 

ממרח שעועית לימה

טבעוני. ללא גלוטן.

חומוס שעועית לימה
 

זמן הכנה: 10 דק' דרגת קושי: קל

 

מצרכים:

  • 1.5 כוסות שעועית לימה מבושלת

  • 2 כפות (או יותר) נוזל בישול

  • 2 שיני שום, או לפי הטעם

  • 1/3 כוס שמן זית

  • 1/4 כוס מיץ לימון

  • 1 כפית כמון

  • 1/2 כפית פפריקה חריפה

  • 1/2 כפית פלפל קאיין

  • 1/2 כפית מלח הימלאיה ורוד

  • ניתן להוסיף למנה: שמן זית

  • תוספות מעל: פטרוזיליה טריה, פפריקה, אריסה, פטרוזיליה, זיתים

הוראות הכנה: הכנה מוקדמת - בישול השעועית:

  1. מסננים את השעועית.

  2. בישול בסיר לחץ: מוסיפים שעועית לסיר, מכסים עם מים, מביאים לרתיחה ומבשלים על לחץ גבוה במשך 5 דקות. מסירים מהאש ונותנים ללחץ להשתחרר באופן טבעי (כ -10 דקות). בישול בסיר רגיל: שמים את השעועית בסיר, מכסים עם הרבה מים. מביאים לרתיחה על אש גבוהה, מסירים את הקצף, מנמיכים את הלהבה לאש בינונית-נמוכה, מכסים חלקית ומבשלים עד שגרגירי השעועית רכים מאוד (כשעה וחצי). במהלך הבישול, ניתן להוסיף למי הבישול זרעי קימל או זרעי שומר שומר, שנמסייעים בהפחתת הגזים.

  3. שמים בצד כוס מנוזלי הבישול, לצורך שימוש עתידי.

הכנת החומוס:

  1. בעזרת כף מחוררת מעבירים את השעועית למעבד המזון יחד עם מעט ממי הבישול ביחד עם יתר הרכיבים (למעט הקישוט)

  2. מעבדים על עוצמה גבוהה, עד לקבלת מרקם חלק וקטיפתי. מי שמעדיף מרקם נוזלי יותר, יכול להוסיף עוד נוזלים, כף אחת בכל פעם, עד לקבלת מרקם אהוב..

  3. טועמים ומתקנים עם תבלינים לפי מידת הצורך.

  4. מוזגים לקערה, מוסיפים מעט שמן זית מעל (לא חובה), פטרוזיליה ותוספות אהובות ומגישים חם עם לחם בצד.

תזונטיפים:

  • יש להשרות את השעועית לפני הבישול. מומלצת השריה של לילה (לפחות 8 שעות) ועד יממה (למהדרין או השכחנים), לאחר ההשריה יש לשטוף את השעועית במי ברז ולבשלה.

  • בשלו כמות גדולה של השעועית מראש. לאחר הבישול חלקו את השעועית למנות ושמרו בשקיות אטומות בהקפאה.

  • את הממרח שעועית לימה ניתן לשמור במקרר ולפני הגשה לחמם בסיר קטן על הכיריים.

  • ניתן להפוך את הממרח למרק על ידי הוספת כל נוזלים הבישול והוספתו לבלנד, כחצי כוס בכל פעם, עד שמתקבל מרקם של מרק.

בתיאבון! פותח על ידי יפית בן מרדכי.

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page