לקראת החזרה ללימודים - רעיונות יצירתיים לארוחת עשר

August 28, 2019

כילדה נהלתי יחסים אמביוונלטים עם הסנדויץ' של ארוחת עשר. היו תקופות של אכילת סנדויץ' מאוזן אבל היו גם תקופות אחרות...כמו התקופה בגן שהחלפתי אותו עם חברה כי אהבתי את המרדומה שלה והיא אהבה את זו של אימי.
או תקופות ביסודי
 שלקחתי בכל יום אותו הדבר - היתה תקופה של קוטג' עם פרוסות מלפפון קלוף, תקופה של פיתה עם קטשופ (רחמנא לצלן!) ואפילו תקופה של פיתה עם סחוג חריף. היתה גם תקופות שהחזרתי את הסנדויץ' הביתה ואמי כעסה עליי, אז התחלתי לזרוק אותו בדרך הביתה כדי להמנע מהכעס והעימות.
כבר אז חשבתי שכעס על ילד שלא אוכל, הינו טעות, כי הוא לא משיג את התוצאה הרצויה.
כיום במסגרת ייעוצי התזונה שאני מעבירה, אני מלמדת כי כשילד לא אוכל - אסור לדחוף לו בכח אוכל לפה, ואין לתת לו הרגשה שנלחמים בו א שכועסים עליו.
להעדר אכילה - יש סיבה. יש לברר עם הילד את מקור הסיבה וביחד איתו למצוא פתרונות. 


כתבה זו מיועדת לכל אותם ילדים אבודים והורים מתוסכלים שרוצים לתת מענה לילדים סרבנים או לספק פתרונות יצירתיים לסנדויץ' המוכר והידוע ולספק חלופות אחרות. 
סנדויץ' לבית הספר זה אמנם פיתרון קל, מהיר ובעיקר מוכר, אך יש לא מעט פתרונות אחרים שמספקים בריאות ולא פחות חשוב גיוון.

 

  1. מוזלי בצנצנת - בצנצנת עגולה (נוסח קופסת גרבר) מניחים חצי בננה מרוסקת בתחתית, 3 כפות שיבולת שועל, 1-2 כפות קוקוס טחון, 3/4 כוס חלב לבחירתכם (אני מעדיפה סויה או שקדים ביתי). ניתן להוסיף גם כף גרעיני דלעת/ שקדים קצוצים/ פיסטוקים קצוצים וכפית מייפל. סוגרים את הצנצנת, מערבבים היטב ושמים במקרר. למחרת שמים לילד בקופסא ביחד עם כפית. 
    תזונטיפ: ניתן להוסיף גם כף קקאו לחגיגה וקיבלתם מוזלי שוקולדי. 

     

  2. נשנושי חומוס מתובל  –  חטיף קל להכנה ובריא. חומוס מכיל כמות נאה של חלבון (כ-15 גרם ב-100 גרם), סיבים תזונתיים וכמות גבוהה של חומצה פולית. בנוסף הוא מקור לסידן, ברזל ואשלגן.
    לא חייבים לבלות כל פעם במטבח כדי להכינו, ניתן להכין מראש כמות גדולה ולשמור במקרר במשך שבועיים. אופים את הגרגירים המבושלים בתנור עם אורגנו וקצת מלח גס, ניתן גם לבחור בגרסא המתובלת. מספר חופנים בשקית או בקופסא אישית וסדרתם לילד או לעצמכם נשנוש בריא טעים כארוחת ביניים.
     

  3. יוגורט עם גרנולה ופירות בקופסא – בתוך צנצנת קטנה ועגולה (נוסח אלו של גרבר) שמים בתחתית: 2 כפות שיבולת שועל, 1 כף פצפוצי אורז תפוח, כף שקדים, כף צימוקים כהים, חצי כוס יוגורט לבחירה ומעל חצי כוס של פירות חתוכים. שמים בתוך קופסא לצד כפית וירקות חתוכים לבחירה.
     

  4. ארוחת פסטה בקופסא – יש לכם שאריות משבת? לא הספקתם להתארגן על לחם? זה הפתרון עבורכם. בתוך צנצנת זכוכית שמים חצי כוס פסטה מבושלת מעורבבת עם כף פסטו, מעל  2 כפות גבינה לבנה או יוגורט לבחירה ומעל  5 זיתים חתוכים ו4 עגבניות שרי תוכות לרבעים. שמים בתוך קופסא עם סכין ומזלג ובצד מניחים פרוסת גבינת צהובה או טופו או שקדים לא קלויים ופלחי תפוח עץ.
     

  5. שיפודי סנדויץ' - רעיון לגיוון עבור הילדים. לוקחים את רכיבים הכריך ומשפדים אותם אחד-אחד על מקל.
    דוגמא לשיפוד:1 פרוסת לחם מלא, 1 פרוסת לחם לבן, 2 כפות גבינת טופוטי/ לבנה, 2 פרוסות גבינת טופו/ צהובה. מורחים את הגבינה הרכה והצהובה בסנדויץ', מחלקים אותו לארבע ושמים בתוך שיפוד כשבין לבין מניחים פרוסות פלפל, מלפפון ועגבניות שרי. מניחים בתוך קופסא לצד פלפלונים, פרי חתוך ויוגורט או שקדים לבחירת הילד.
      

  6. מאפינס תירס – ילדים אוהבים אוכל אסטטי רצוי באריזה קטנה וחמודה ומי לא אוהב תירס? מכינים מיני מאפינס מתירס, שמים 1-2 יחידות בקופסא בליווי מלפפונים ועגבניות שרי ויוגורט בצד. ניתן לאפות גם כל פשטידת אהובה אחרת בתבניות מאפינס.
     

  7.  טורטיה – מכניסים את הרכיבים שרוצים ומגלגלים בתוך טורטייה מקמח מלא או קמח תירס. טורטיית טונה (טונה, חסה, עגבניה, מיונז), ראש סביח (ביצה, חציל קלוי, חמוצים, חומוס) וטורטיית בולגרית (עגבניה, זיתים שחורים, חסה ובולגרית)– כל אלו יכולים להוות ארוחה מגוונות ומוצלחת. הטורטיה האהובה עליי המקסיקנית המורכבת משעועית שחורה, תירס, קוביות עגבניה, קוביות בצל סגול, כוסברה, רוטב סלסה, יוגורט וסחוג. 
     

  8. פיירקות עם מטבל בריא – חותכים תפוח עץ, שורש סלרי וגזר לפרוסות ושמים בתוך קופסית קטנה 2 כפות של חמאת בוטנים טבעית או ממרח אגוזים ביתי או שקדיה, שמים בקופסת האוכל והרי נשנוש בריא ומזין.
    בחרו בפיירקות שניתן לאחסן בקופסא או שקית קטנה מבלי שיהפכו מימיים לאחר כמה שעות, למשל גזרים, עגבניות שרי, מלון, תפוחים, ענבים, תותים, ענבים. תנו לילד פיירקות שהוא אוהב, אחרת הוא פשוט לא יאכל.

אין צורך להתעקש עם הילדים על לחם מדגן מלא. נכון שזה בריא ועשיר יותר בסיבים תזונתיים, אבל במידה והילד לא אוהב, לחם לבן בתוספת ירקות בתוכו או בצידו יעשו את אותה עבודה בכל הנוגע לתכולה של סיבים תזונתיים ותחושת שובע ממושכת.
 

לילדים שלא אוהבים להיות מופתעים, כדאי לערוך מראש רשימה של מגוון ממרחים שהילד אוהב, ביחד עם רשימה של פירות וירקות ולשריין ביחד עם הילד "יום הפתעה" שבועי – במהלכו ההורה ינסה להיות יצירתי עם הילד וינסה אחד מהרעיונות שלעיל.
 

שווה לדעת כי ארוחת עשר שילדים (ומבוגרים) ישמחו לקבל מורכבת מ:
1. מראה – כולנו אוכלים גם עם העיניים. השקעה בקופסת אוכל צבעונית ויפה וסידור של האוכל בתוכו – יטיבו עם הענות הסועד.

2. גיוון - עבור ילד שמתעקש על אותו מזון בכל יום, ניתן לגוון בתוספת ששמים בצד (סוג הירקות, תוספת של ביצה קשה וכד'). את אותו הסנדויץ' עם גבינה אפשר להכין בלחם, בפיתה. לחתוך לצורות שונות של משולש או ריבוע או בשיפודים – ככה שבכל יום זה יראה אחרת, זו התחלה של שינוי.

3. מרקמים - שחקו עם המרקם – פעם מוצק, פעם נוזל ופעם ג'לי; לחם, טוסט, מאפינס, יוגורט
4. תשומת לב- הוסיפו פתק או מדבקה חמודה. פינוק לא חייב להיות בתוספת של שוקולד או חטיף אנרגיה תעשייתי ומעובד בצד, הוא יכול להגיע בצורה של פתק חמוד א לה "שיהיה לך יום מתוק" או מדבקה חמודה. זה מראה על תשומת לב ואת הפתקים אפשר לשמור למזכרת.

 

אהבתם את הרעיונות? שתפו עם חברים' באמצעות כפתור השיתוף, כדי שגם הם יוכלו להנות מהמידע. 

 

אתם מוזמנים לעקוב אחריי גם באינסטגרם ובעמוד הפייסבוק שלי. 

 

הכנתם את אחד מהרעיונות שכאן? שתפו אותי. העלו תמונה לאינסטגרם ותייגו  NutraCoach@ #גםבריאוגםטעים

 

בתיאבון!

יפית.

 

 

 

 


 

Please reload

לרכישת ספר המתכונים הסודיים של יפית  #גםבריאוגםטעים 

INSTAGRAM

YouTube

:תעקבו אחרי ברשתות החברתיות

מדיה

הי, אני יפית ואני מאמינה גדולה ב"היו מזונותיך לרפואתיך" - האוכל שאנו אוכלים והשפעותיו על גוף האדם מאז ומעולם ריתקו אותי.
מדע התזונה חי, נושם ומתפתח, בד בבד, מה שטוב ובריא לאחד לא בהכרח נכון לאחר. הגוף שלנו תמיד מאותת לנו אם האוכל שאנו אוכלים טוב או לא טוב לנו, השאלה היא האם יודעים לזהות את הסימנים האלו. בתהליך מובנה אעזור לך לזהות את סימני האזעקה של גופך למזונות שלא נכונים עבורך, לאזן מצבי מחלה, לפתור עצירויות, להרגיש יותר אנרגיה על פני היום ולהכיר את התזונה המיטבית עבור גופך.

!נעים להכיר
  • YouTube Social  Icon
  • Instagram Social Icon
  • Facebook Social Icon
רשימת תפוצה
FACEBOOK