פוסטים אחרונים שהועלו

1/16
  • יפית בן מרדכי

מאצ'ה לאטה



מאצ'ה לאטה - שתיה חמה וטעימה המסייעת לתחושת הרוגע והמיקוד ומסייעת בחיזוק מערכת החיסון.


רבים מכם ביקשו ממני באינסטגרם את המתכון למאצ'ה לאטה שלי, אז החלטתי לכתוב לכם כאן אותו בצורה מסודרת. ביחד עם מידע תזונתי איכותי מה במאצ'ה הופך אותה לעדיפה יותר יתר סוגי התה וכמובן לגלות לכם כמה קלוריות יש במשקה הזה - רק לפני שנגיע לכל זה בואו בעצם נבין מהי בעצם המאצ'ה ואיך מכינים אותה.


מאצ'ה הינה אבקת תה ירוק שמקורה בתרבות היפנית. תה מאצ'ה הינו בריא ואיכותי יותר מהתה הירוק המוכר בארץ, בזכותו היותו מכיל כמות נוגדי חמצון הזמינים באופן משמעותי יותר לגוף מסוגי תה ירוק אחרים. המאצ'ה הגיעה ליפן במאה ה-12 על ידי נזירי זן ששבו מסין. תה המאצ'ה היווה עבורם משקה מעורר שעזר להם לשמור על עירנות בשעות המדיטציה הארוכות. מאז ועד היום, היפנים נוהגים להכין עימה טקס תה שלם, הכולל הקצפה ידנית בעזרת מקציף במבוק (צ׳אזן) בכלי מיוחד, תוך שמירה על טמפרטורה מסויימת (65-70 מעלות צלזיוס) שמסייעת בשמירה על הערכים התזונתיים של המאצ'ה והגשה בכלי תה מסורתיים.


המאצ'ה מגיעה באבקה כך שניתן לשתותה כתה, להוסיפה לשייק, להכין עימה גלידה, פודינג צ'יה מאצ'ה ואפילו עוגיות! כמו כן, היא בשימוש למתן טעם ולצביעת מאכלים שונים כמו אטריות סובה, גלידת תה ירוק ומגוון מתוקים יפנים.


אבקת המאצ'ה מיוצרת מטחינה של עלי תה צעירים, שמקורם בשיחי התה קמליה סינית (שם מדעי: קמליה סיננסיס). שיחים אלו גדלים בדרום מזרח אסיה, בסין ובשדות באיזורים מסוימים של יפן בפרט. את השיחים המיועדים למאצ'ה מכסים מפני השמש בבמבוק או בבד, שלושה שבועות לפני קטיפתם. גידולם בצל גורם לעלים להתאמץ ולייצר יותר כלורופיל - על מנת לתפוס כמה שיותר מאור השמש החיוני עבור הצמח, מה שגורם לצבע הירוק הבוהק של המאצ'ה. שלב זה קובע כמה המשקה יהיה עמוק ומתקתק.

לאחר קטיפת העלים, המובחרים (תהליך הנעשה ביד) מנקים ומעבירים אותם תחת אדי קיטור - לשמירה על צבעם ואז העלים עוברים ייבוש, סינון וטחינה על אבני ריחיים מסורתיות לקבלת אבקת המאצ'ה. תהליך הטחינה על אבני הריחיים הינו איטי והדרגתי ועומד על 40 גרם אבקה בשעה (בערך 20 כפיות אבקת מאצ'ה).


למעשה, מרבית סוגי התה המוכרים לנו: תה שחור, ארל גריי, תה ירוק, תה סיני לבן, מגיעים משיח הקמליה הסינית. אולם דרך גידולם והפקתם שונה מהדרך בה מגדלים ומכינים את המאצ'ה ומכאן נגזר גם שוני תזונתי התורם להבדל בפן הבריאותי שלהם:

  • בעוד שאת עלי התה ירוק מפיקים ממגוון עלי השיח. את עלי המאצ'ה מפיקים רק מהעלים הצעירים ובנוסף הם עוברים הצללה הגורמת להם להתאמץ לייצר יותר כלורופיל.

  • בעוד שתה ירוק מפיקים מחלק מהעלים, את המאצ'ה מפיקים מהעלה כולו. תה קונבנציונאלי הוא תוצאה של חליטת עלי התה במים - כלומר שותים מיצוי. מאצ׳ה היא העלים עצמם, טחונים לאבקה דקיקה שמומסת במים - כלומר שותים את המקור עצמו, מרוכז ומומס.

  • בעוד שבתה ירוק נשארים מרבים הערכים התזונתיים של התה. במאצ'ה זוכים במלוא הפוטנציאל שלכתחילה גבוה יותר מתה ירוק בשל הדרך בה הוא נקטף, יובש ונטחן.

בזכות שיטת הגידול, שיטת העיבוד העדינה והעובדה שעלה התה כולו נשתה ולא רק המיצוי (כמו בחליטה של תה ירוק), למאצ׳ה יש יתרונות בריאותיים רבים יותר ביחס לתה הירוק המסורתי.

יתרונות בריאותיים ותזונתיים:

מאצ'ה: תה ירוק עשיר בנוגדי חמצון מסוג פוליפנולים ובעיקר בפלבנואידים (ידוע על כ4000 סוגים שונים). הפלבנואידים העיקריים בתה ירוק הם מסוג קטקינים (Catechines), כשהקטקין המשמעותי ביותר בו הוא הEGCG, המסייע בהגברת חילוף החומרים, עוזר בהורדת רמות כולסטרול בשתייה קבועה ומסייע בחיזוק מערכת החיסון.

ריכוז הEGCG הזמין בשתיית מאצ'ה גבוה פי 137 מכמותו הזמינה בסוגי תה ירוק מסחריים אחרים, הסיבה לכך היא שבשתיית מאצ'ה נאכל העלה כולו, זאת בניגוד למיצוי החלוט במקרה של תה ירוק אחר. משמעות הדבר שמתקבל ריכוז גבוה בהרבה של קטכינים, נוגדי-חימצון וכלורופיל (בזכות שיטת הגידול). אז אם כבר ירוק – בחרו במאצ'ה.


מדדי איכות למאצ'ה בצבע ובטעם:

  • צבע: מאצ׳ה איכותית - מגיעה בצבע ירוק בוהק. מאצ'ה לא איכותית - מגיעה בצבע ירוק-צהבהב או ירוק-חום.

  • טעם: ככל שהמאצ'ה פחות איכותית - טעמה מר יותר. במאצ'ה איכותית יש מרירות עדינה שקל יותר להתחבר אליה. המרירות מתקבלת בגלל ריכוז הטאנינים הגבוה שיש בעלים. טאנינים קיימים גם ביין אדום, פירות בוסריים ובריכוז נמוך יותר בתה רגיל. אכילה ושתיה של מזונות המכילים טאנינים יוצרת תחושת מרירות ועפיצות בחלל הפה ויובש על הלשון. בשל דרך הפקתה ריכוז הטאנינים במאצ'ה גבוה פי 10 מריכוז הטאנינים שבתה. גידולה של המאצ'ה בצל תורם לתחושת העומק והמתיקות ולכן מאצ'ה איכותית - טעימה פחות מר.

כדאי לדעת: טעמה של המאצ'ה נרכש. טרם הכרתי את האדם שבטעימה ראשונה נשבה בקסמיי המאצ'ה. בדומה ליין ולקפה - צריך לגלגל בפה מספר טעמים עד שהחך לומד לאהוב את הטעם ואף להבחין בעומקם של טעמים, עם הזמן.

על אף טעמה המריר של המאצ'ה, עם איזון נכון בין המרכיבים השונים של האוכל או המשקה, הטעם המריר נבלע וארומת התה הטעימה והעמוקה נשמרת. מהסיבה הזו מקובל להגיש את המאצ׳ה לצד ממתקים מסורתיים וכוס מים קרים.


כאמור, את המאצ׳ה נהוג – להקציף ולא להמיס, בעזרת מקציף במבוק באופן ידני, בהחלט ניתן להשתמש גם במקציף חלב ידני על סוללות. לי יש מקציף במבוק ואני מודה שבכל פעם שאני מתעצלת וממיסה את האבקה עם כפית או מזלג, זה לא נמס כמו שצריך ובסוף אני מוצאת את עצמי שותה גושי אבקה שנתקעים במורד הפה והגרון. אפשר כמובן להשתמש גם במטרפה, אבל עבורי זאת כבר הפקה. אז מקציף אחד טוב מבמבוק שיהיה בהישג יד ויצא לכם מאצ'ה לאטה מושלם. בעמוד המומלצים של יפית שבאתר, תוכלו למצוא קישור למקציף שיש לי בבית.

אני הכי אוהבת לשתות את המאצ'ה שלי בצורה של מאצ'ה לאטה (המתכון שלי מובא למטה לפניכם) בעיקר בימי החורף, בהן אני מחפשת משהו חם כדי להתחמם בשעות אחר הצהריים והערב המוקדמות. ככה אני מרוויחה את היתרונות הבריאותיים של המאצ'ה והחלב מנטרל את המרירות שמגיעה עם המאצ'ה.

כמה קלוריות בכוס מאצ'ה? בכוס מאצ'ה על פי המתכון שלפניכם:

  • על בסיס חלב סויה ללא תוספת סוכר יש 88 קלוריות., 7 גרם חלבון, 3.2 גרם פחמימה ו 5 גרם שומן.

  • על בסיס חלב שקדים ללא תוספת סוכר יש 74 קלוריות. 3 גרם חלבון. 1.95 גרם פחמימה. 5.76 גרם שומן.

  • על בסיס חלב פרה דל שומן 1% יש 83 קלוריות. 6.4 גרם חלבון. 9.68 גרם פחמימה. 1.8 גרם שומן.

  • על בסיס חלב פרה דל שומן 3% יש 113.5 קלוריות. 6.2 גרם חלבון. 9.41 גרם פחמימה. 5.4 גרם שומן.

ניתן להמתיק עם פרי הנזיר ללא תוספת קלורית. תוספת של כל כפית סוכר/ מייפל מוסיפה כ20 קלוריות.


*הערכים המצויינים לעיל הם על פי שימוש במוצרים המופיעים בקישורים שלעיל. שימוש במוצרים אחרים, כמו כן שימוש בכמויות אחרות במתכון - משפיע על הערך הקלורי וכן על הערך התזונתי.


אחסון אופטימלי:

שימו לב המאצ׳ה רגישה מאד לאוויר, אור, חום ולחות. אם קניתם אריזה של מעל 50 גרם ואינכם צרכנים גדולים, כדאי לארוז אותה בשקית וואקום ולשמור במקפיא, אחרת יש לסיימה תוך חודשיים מרגע הפתיחה. מאצ׳ה שמתיישנת מקבלת צבע חום וריח לא נעים.


כתבו לי למטה בתגובות מה חשבתם על המתכון.

לרוויה! יפית.

מאצ'ה לאטה

מתכון טבעוני, ללא גלוטן.

זמן הכנה: 5 דק' דרגת קושי: קל

המצרכים: (1 מנה)

  • 1/2 כפית אבקת מאצ'ה

  • 1/3 כוס מים חמים (לא רותחים)

  • 180 מ"ל חלב שקדים/ חלב קוקוס-שקדים/ חלב סויה/ חלב לבחירה

  • ניתן להוסיף: 2 כפיות פרי הנזיר/ מייפל/ דבש/ סוכר - לפי הטעם. קינמון מעל.


הוראות הכנה:

  1. שמים בקערית חצי כפית אבקת מאצ'ה (מהדרין מסננים אותה לכלי, זה בסדר גם לא לסנן).

  2. מוסיפים את המים החמים ומערבבים במהירות בעזרת המקציף עד לקבלת מרקם אחיד וליצירת שכבת קצף.

  3. מעבירים את הנוזל לספל.

  4. מקציפים את החלב במקציף חשמלי.

  5. מוסיפים את החלב המוקצף לספל. ניתן הוסיף מעל אבקת מאצה/ קינמון/ לבזוק פרי הנזיר/סוכר.

תזונטיפים:

  • ככל שתשתמשו באבקת מאצ'ה איכותית יותר, כך המשקה יהיה פחות מר.

  • שמרו כי טמפרטורת המים החמים לא תעלה על 70 מעלות צלזיוס. לא צריך מד חום. פשוט אחרי ההרתחה, חכו קמעה שהמים יתקררו ואז הוסיפו אותם לאבקה.

  • לעניות דעתי הכי טעים זה עם חלב שקדים. אם כי מטעמי איזון תזונתי, בבית אני לרוב מכינה את זה עם חלב סויה/ חלב דל לקטוז. חלב סויה מחליף ראש בראש חלב פרה. כך שאם אתם שותים את זה כמקור לחלבון ואתם טבעונים/ נמנעים מחלב ניגר - לכו על הסויה.


בתיאבון! המתכון פותח על ידי יפית בן מרדכי.